torsdag 2. mars 2017

Utplassering uke 6

Uke 6- Harwest elektro

Tirsdag:

Et av de minste røde rørene var det vi skulle trekke fiberen igjennom
Et av de minste røde rørene var det
vi skulle trekke fiberen igjennom
Møtte opp uten for inngangsporten til anlegget ved Romsdal VGS, hvor man ikke kommer inn uten nøkkel kort. Etter ei liten stund kom en av basene på Harwest Jostein å slapp meg inn. Når jeg var inne måtte jeg fylle ut ark med personlig informasjon, før jeg fikk adgangskort og et klistermerke på hjelmen.

Det første arbeidet vi gjordet var å dra en fiberkabel, som var ferdig terminert som viste seg å være et hersk. Vi skulle dra fire fiberkabler gjennom et rør som såvidt fikk plass til en. Litt ut på dagen lot vi bare oppgaven ligge til seinere. Resten av dagen ble brukt til legging av kabel på kabel bro, også feste med strips. 

Bilde av en kabelstige.

Onsdag:

Onsdagen ble det samme som vi sluttet med på slutten av tirsdagen, dra kabel og feste de med strips. Vi dro kabel fra et skap til forskjellige kontorer. Vi fant også en bra arbeidsmetode, jeg satt i stillaset og stripset mens , Trond (som jeg jobbet sammen med) Dyttet stillaset bortover når jeg var ferdig, funket veldig bra. Jeg monterte også en koblingsboks over himling hvor jeg også trakk kabel til. 




Bilde av kabelstigen vi monterer,
her et sjeldent syn av Morten som jobber ;)


Torsdag:

Torsdag fikk jeg og Morten i oppdrag å montere en kabelstige. Det var ikke så enkelt som det så ut. Vi skulle feste enden i ei gips plate, men først hadde vi ikke riktige skruer og fester, så traff vi på stendere i veggen. Men vi fikk det til slutt til å sitte som det skulle. Senere ble vi med lærlingen Kyrre, å dra kabel til persienner på "solterrassen". 


Fredag:

Fredag begynte vi på 3 etasjen hvor det er kommet lengst, der fikk jeg i oppgave å montere en koblingsboks, hvor det skulle komme inn 3 kabler: tilførsel, kabel til bryter og en kabel til lys i taket. Det samme ble gjort på flere forskjellige rom. Absolutt det samme, med unntak om bryteren skulle være på høyre eller venstre side av døren.
Jeg og Morten ble også med på legging av varmekabel ute. Vi fikk i oppgave å hente grus for å legge oppå varmekabelen etter det var ferdig lagt ned. Det var min siste dag på Harwest, jeg trivdes veldig, hyggelige folk og nok arbeid. Litt synd at de ikke har tenkt å ta inn lærlinger.


1 kommentar:

  1. Bra gjennomført blogg, tekst og bilde beskriver godt arbeidsoppdragene du har vært med på. I neste utplasseringsperiode kan du ta med en refleksjon om hva nytt du lærte i perioden

    SvarSlett